Warning: Undefined array key "HTTP_ACCEPT_LANGUAGE" in /home/web/sites/vorbeste-mi.ro/wp-content/plugins/nicepage/includes/translations/class-np-multi-languages.php on line 83

Oboseala empatică

Stebnicki (2000) prezintă o evaluare funcțională a factorului de risc pentru oboseala empatică, ce poate ajuta consilierii profesionali în identificarea și recunoașterea factorilor de risc asociați cu oboseala empatică. Elementele din această evaluare funcțională specială au fost elaborate pe baza unei meta-analize a deficiențelor consilierului și a condițiilor de oboseală menționate în literatura de specialitate. În dezvoltarea unei metode de măsură pentru oboseală empatică, sunt luate în considerare elementele de conținut din mai multe domenii, pentru a colecta informații despre o persoană. Acestea includ, dar nu se limitează la următoarele:

–  Trăsături și stări de personalitate actuale și preexistente: trăsături de personalitate de tip A, așteptări nerealiste sau prea mari, necesitate de recunoaștere, model de cinism;

–  Istoric de probleme emoționale sau psihiatrice: probleme care stau la baza problemelor de sănătate mintală sau a comportamentelor care pot interfera cu competența consilierului, expunerea directă sau indirectă la incidente critice sau daune față sine și alții;

–  Comportamente de combatere inadecvată: modele de consum de alcool sau substanțe, consum crescut de tutun, cofeină, alimente;

–  Factorii legați de vârstă și experiențăconsilieri profesioniști tineri versus profesioniști mai în vârstă, cu abilități de rezistență la stres mai mare, experiență în lucrul cu diferite tipuri de clienți / consumatori, experiență în răspunsul la criză;

–  Dinamica organizațională și sistematică la locul de muncă al consilierului: organizație sau sistem insensibil sau neapreciat la nevoile emoționale ale consilierului, organizației sau deschiderii sistemului de a încerca noi abordări;

–  Atribuții specifice ale consilierului în funcție de organizația în care este angajat acesta: serviciu direct versus supervizor, muncă excesiv de solicitantă, consumatoare de timp;

–  Atribute socioculturale unice: valori, credințe, identitate culturală care poate fi diferită de cea a organizației / angajatorului;

–  Răspuns la tratarea evenimentelor critice din trecut și ale unor experiențe stresante: nivelul de expunere la traume și capacitatea consilierului de a face față, identificarea oricărei probleme de izolare, detașare sau probleme disociative ale consilierului;

–  Nivel de sprijin și resurse: suport individual, de grup sau familie, capacitate de a solicita asistență;

–  Spiritualitate: consilier care pune sub semnul întrebării sensul și scopul vieții, ocupației, credințelor spirituale și / sau religioase, furie față de Dumnezeu sau față de o anumită apartenență religioasă, sau orice urgențe spirituale.

Sursa foto: Shutterstock

O abordare funcțională de evaluare este un instrument valoros pentru consilieri și cercetători pentru a ajuta la dezvoltarea instrumentelor de prevenire și screening pentru condițiile de deficiență ale consilierului, cum ar fi oboseala empatică.

În general, în dezvoltarea instrumentelor, domenii și elemente bine dezvoltate ar trebui să poată prezice un nivel scăzut, moderat sau înalt al fenomenului. De exemplu, consilierii care în prezent au probleme legate de sănătatea mintală și dependența de substanțe ar trebui să funcționeze teoretic într-o gamă mare de severitate pe scala de oboseală empatică aflată în curs de dezvoltare. Acest lucru s-ar putea datora probabil slabelor abilități de coping și abilităților de reziliență ale individului. Cadrul de lucru al consilierului poate fi de natură intensă, predispunând individul la niveluri acute de oboseală empatică. De asemenea, consilierii care și-au acumulat sau au ignorat stresul asociat cu insuficiența empatică pot reacționa la natura cumulativă a stresului. Există, de asemenea, profesioniști care reacționează la mai mulți factori perturbatori sau declanșatori personali legați de contratransferul clientului și sunt predispuși la o experiență de oboseală empatică.

Indiferent dacă sunt examinate reacțiile acute, cumulative sau întârziate la apariția oboselii empatice, consilierul mai expert care s-a ocupat de probleme de depreciere la începutul carierei sale poate funcționa cu abilități de sănătate și reziliență mai potrivite decât consilierul tânăr care probabil nu s-a ocupat de aceste probleme.

În consecință, în acest scenariu, nivelul de oboseală empatică (scăzut, moderat, ridicat) care este prezent poate depinde de următoarele:

  • nivelul de competență și dezvoltare al consilierului;
  • dacă evenimentul precipitat a declanșat un răspuns acut;
  • natura cumulativă a unui anumit stresor în raport cu persoana respectivă;
  • abilitățile anterioare de a face față consilierului sau comportamentele adaptative;
  • expunerea anterioară a consilierului la critici sau incidente.

În general, există mai mulți factori de risc în oboseala empatică, ce complică obiectivele de carieră și relațiile personale și profesionale și împiedică capacitatea cuiva de a face față personalului și rezilienței. Astfel, trebuie avută în vedere evaluarea oboselii empatice dintr-o perspectivă holistică. Dezvoltarea domeniilor înainte de elementele de scară este esențială în procesul de dezvoltare a scării.

Mai recent, experiența oboselii empatice a fost extinsă în mai multe culturi. Lucrarea din 2008 a lui Stebnicki, intitulată Empathy Fatigue: Healing the Mind, Body and Spirit of Professional Counselors a fost interesant tradusă în coreeană, ceea ce sugerează că acest fenomen poate fi experimentat de cadrele profesionale din alte culturi.

Jurnaliștii care acoperă povești din întreaga lume raportează de asemenea că sunt afectați de oboseala empatică. Mulți jurnaliști sunt la epicentrul dezastrelor naturale și al atrocităților provocate de oameni. Aceștia raportează că se confruntă cu un anumit grad de oboseală empatică în timpul și după ce acoperă astfel de povești legate de tsunami, tornade, uragane, inundații și conflicte în Irak, Afganistan și alte părți ale lumii. De fapt, numai în ultimii câțiva ani, s-au observat un număr fără precedent de dezastre naturale și atrocități provocate de oameni în Pakistan, Libia, Japonia, Haiti, Golful Mexic și multe alte locuri de pe glob (Marini și Stebnicki, 2012).

Folosirea termenului de oboseală empatică a fost folosită frecvent în media socială online, unde se sugerează că oamenii de știință și jurnaliștii ar trebui să lucreze împreună pentru a opri abuzurile drepturilor omului, deoarece empatia este calitatea umană primară care alimentează instinctele noastre de protejare a altora. Dean (2003) sugerează că există un pericol de expunere constantă la imagini groaznice ale suferinței, așa cum se vede în diverse mijloace media, ceea ce ar putea, de fapt, desensibiliza umanitatea de la o astfel de suferință. Drept urmare, unii jurnaliști și medii de socializare online descriu un tip de răspuns acut la stres, o epuizare fizică, emoțională, mentală, spirituală și profesională. Poate că toți suferim de pierderi sufletești, care în conformitate cu șamanismul nativ american este o cauză majoră a neplăcerii mentale, fizice și spirituale, astfel fiind posibil să fie nevoie ca toți oamenii să aibă parte de o regăsire sufletească interioară pentru a se reîntoarce la echilibrul global.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *